Wśród
kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2016/2017 znalazło się wychowanie do
wartości. W związku z powyższym priorytetem zaproponowaliśmy szkołom
podstawowym cykl zajęć „Z baśnią w świat wartości”, adresowany do uczniów klas
I-III. Z propozycji skorzystały dwie klasy trzecie : IIIc SP 1 i IIIf SP 3 w Złotoryi.
Aby
przybliżyć dzieciom podstawowe wartości i pomóc im zbudować własny kodeks
moralny sięgnęliśmy po baśnie Brzydkie
Kaczątko, Żywa woda, Nowe szaty cesarza, Królowa Śniegu, Dzikie łabędzie oraz
Szewczyk Dratewka. Surowy porządek panujący w
fantastycznym świecie baśni porządkuje dziecięcy obraz świata rzeczywistego,
umacnia wiarę dziecka w dobro i sprawiedliwość. Sprzyja
kształtowaniu i utrwalaniu prawidłowych postaw dziecka opartych na systemie
powszechnie akceptowanych wartości, takich jak: odwaga, przyjaźń, miłość,
niesienie pomocy innym, szacunek i
tolerancja, prawda, uczciwość, odpowiedzialność.
Cykl „ Z
baśnią w świat wartości|” składa się z 5 zajęć, z których każde poświęcono
innym wartościom. Założyliśmy, że nie będziemy dzieciom podawać gotowych
definicji i wzorców postępowania a raczej towarzyszyć im w odkrywaniu wartości.
Dlatego dzieci w oparciu o treść baśni i własne doświadczenia same opisywały
daną wartość, czym ona jest, jak się przejawia i jak należy zgodnie z nią
postępować. Przedstawiane przez nas sytuacje problemowe miały uczyć dzieci podejmowania
słusznych decyzji oraz refleksji nad konsekwencjami niewłaściwego, niezgodnego
z wartościami postępowania.
Podczas
ostatniego spotkania uczniowie wykonali zakładkę strzałkę. Przygotowany
wcześniej kształt pokolorowały zgodnie z legendą (każdej wartości odpowiada
inny kolor). W zależności od tego ile miejsca na zakładce zajmuje dany kolor,
takie znaczenie ma wartość dla dziecka.
Zajęcia realizowane w
ramach cyklu zostały przygotowane w oparciu o książkę Ireny Koźmińskiej i
Elżbiety Olszewskiej „Z dzieckiem w świat wartości”.