Z prowadzonych w ostatnich latach badań dowiadujemy się, że większość nastolatków codziennie korzysta z internetu, a około 30% z nich pozostaje on-line cały czas i to niezależnie od zmiany miejsca pobytu. Najczęściej używany jest on w domu (80%), w szkole (39,2%), u znajomych (32,4%) czy w miejscach publicznych, w których dostępna jest sieć Wi-Fi (29,7%).
Co raz większe wyzwania stawia przed nauczycielami wzrost znaczenia świata wirtualnego w procesie edukacyjnym dzieci i młodzieży. To właśnie w szkole, wśród przyjaciół, uczniowie wymieniają opinie na najbardziej interesujące dla młodzieży tematy, a także mogą ujawnić się zachowania, które powinny wzbudzić u nauczyciela czujność Większą uwagę należy więc poświęcić kwestii bezpieczeństwa w sieci oraz zagadnień z tym związanych. W jaki sposób nauczyciele mogą ukierunkować uczniów w zakresie bezpiecznego korzystania z Internetu?
Warto jak najwięcej rozmawiać z dziećmi i regularnie sprawdzać, z jakimi treściami w sieci się spotykają. Dzięki temu możemy uchronić dziecko przed cyberprzemocą i dbać o jego prywatność w sieci. Zawsze też mówmy, że korzystanie z cyfrowych urządzeń jest ok, ale ich nadużywanie może stanowić poważny problem. Dlatego zadaniem nauczyciela jest nie tylko wdrożenie dzieci do świadomego i odpowiedzialnego korzystania z nowych technologii, ale też nauczenie zasad higieny cyfrowej, szczególnie istotnej w czasie zdalnego nauczania.
Wsparcie w realizacji tych niełatwych zadań mogą stanowić przygotowane przez nas materiały.👇
Raporty, badania
Projekt badawczy „Młodzi Cyfrowi”. Lata 2017-2019Raport z badań "Nastolatki 3.0"
Poradniki
Jak zapewnić uczniom bezpieczeństwo w internecie? Poradnik dla nauczycieliJak zadbać o higienę cyfrową swoich uczniów 💻👀
Scenariusze zajęć, ćwiczenia, materiałyJak bezpiecznie korzystać z internetu? Scenariusz dla klas 1-3
Literatura:
- Pawłowicz B., Srebnicki T.: Cyfrowe dzieci: sztuka skutecznego porozumiewania się z dziećmi, Warszawa 2021
- Kardaras N.: Dzieci ekranu : jak uzależnienie od ekranu przejmuje kontrolę nad naszymi dziećmi - i jak wyrwać je z transu, Warszawa 2018.
- Kamenetz A. , Z nosem w ekranie : szklana pułapka czy szansa na rozwój twojego dziecka?, Warszawa 2019.
- Jędrzejko M., Cyberzaburzenia, cyberuzależnienia, Ostrowiec, 2020
- Cyberbezpieczeństwo dzieci i młodzieży: realny i wirtualny problem polityki bezpieczeństwa, Warszawa 2017.
- Cyfrowe dzieci : zjawisko, uwarunkowania, kluczowe problemy, Warszawa 2017.
- Romanowska-Gręda K.,Cyberprzemoc i inne zagrożenia w cyfrowym świecie ; Zagrożenia bezpieczeństwa w sieci, Poznań 2016.
- Hejting, stalking...: agresja w XXI wieku, Poznań 2015.
- Kozak S., Patologia cyfrowego dzieciństwa i młodości: przyczyny, skutki, zapobieganie w rodzinach i w szkołach, Warszawa 2014.