Biblioteka działa w strukturze Powiatowego Ośrodka Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w Złotoryi.
środa, 9 lutego 2022
Dzień Bezpiecznego Internetu 2022- wskazówki dla rodziców
Dzieci i nastolatki nie znają świata bez komputerów, tabletów, smartfonów i internetu. Znaczna część ich życia toczy się w sieci. To w niej szukają wiedzy, spędzają wolny czas, głównie w poszukiwaniu rozrywki i towarzystwa.
Nauka w trybie zdalnym, a w pewnym okresie także przymusowa izolacja z powodu pandemii, przyczyniły się w dużej mierze do wydłużenia czas spędzanego przez dzieci i młodzież w Internecie- w dni nauki szkolnej jest to średnio 5 godzin dziennie. Jako, że spora część tej aktywności odbywa się w domu, to głównie na rodzicach spoczywa obowiązek zadbania o bezpieczeństwo on-line swoich dzieci.
Zagrożenia on-line
Profilaktyka
Nadmierne korzystanie z mediów elektronicznych może prowadzić do wystąpienia u dziecka problemów zdrowotnych (pogorszenie wzroku, częste wady postawy, bóle i wady kręgosłupa, nadwaga i otyłość, spadek sprawności fizycznej), emocjonalnych (depresyjność, lęki, napady złości,), szkolnych (problemy z nauką, zaburzenia koncentracji, trudności w zapamiętywaniu).
Jeżeli "przyspawaniu do ekranów" towarzyszy nadaktywność na portalach społecznościowych, nuda, brak pasji i zainteresowań, brak edukacji cyfrowej ze strony rodziców, brak w domu zasad korzystania z mediów cyfrowych, czy wreszcie złe relacje z rodzicami, to u nastolatka mogą wystąpić objawy problematycznego korzystania z internetu, a nawet rozwinąć się e-uzależnienie: np. siecioholizm, fonoholizm, FOMO. Pierwszymi symptomami e-uzależnienia u dziecka są jego reakcje emocjonalne, pojawiające się po odejściu od komputera/smartfonu czy też w sytuacji ograniczenia dostępu lub niemożności korzystania z tych urządzeń. Dziecko jest wtedy rozdrażnione, podenerwowane, zestresowane, napięte i nerwowe. Mogą pojawiać się również zachowania agresywne albo nastroje depresyjne.
Co zrobić, by dziecko nie wpadło w sidła e-uzależnienia?
Zakaz korzystania z komputera/smartfona nie jest dobrym rozwiązaniem, gdyż to nie media cyfrowe są złe. Złe lub dobre mogą być nasze nawyki w zakresie ich używania. Należy przede wszystkim zadbać o jakość funkcjonowania rodziny dziecka. Na pierwszym miejscu powinno znaleźć się wspólne spędzanie czasu bez telefonu i komputera, czyli rozmowa, rodzinne uprawianie sportu, wycieczki, gry planszowe, wspólne posiłki. Ważne jest wprowadzenie zasady odkładania komórek w pewnych sytuacjach, np. na czas posiłków oraz rozwijanie zainteresowań poza siecią. Wielu rodziców popełnia błąd nagradzania dzieci dostępem do komputera, utrwalając w ten sposób przekonanie, że czas spędzany przed ekranem ma wyjątkową wartość.
W profilaktyce e-uzależnień istotne
jest również zachowywaniehigieny ekranowej. Zgodnie
z wytycznymi
Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) dzieci powinny mniej czasu spędzać siedząc,
a więcej w ruchu, aktywnie. Organizacja zaleca dzieciom minimum 180 minut
zróżnicowanego ruchu dziennie, w tym 60 minut ruchu o średniej lub większej
intensywności. WHO i Amerykańska Akademia Pediatrii zalecają ponadto, aby
dzieci poniżej 2 roku życia w ogóle nie miały styczności z ekranami (zarówno
telewizyjnymi, jak i mobilnymi), a starsze mogą mieć kontakt z ekranem nie dłużej niż 1
godzinę dziennie, najlepiej w obecności rodzica. Do podstawowych zasad higieny
ekranowej należy także czas offline, czyli czas bez telefonu/sieci/komputera.
Warto stworzyć domowy kodeks korzystania z urządzeń elektronicznych, obowiązujący także rodziców. Bądźcie przykładem dla swoich dzieci. Jeśli rodzice całymi godzinami wpatrują się w smartfon czy komputer, to dzieci również będą nadużywać tych urządzeń.